The PSW Registry of Ontario

About the Personal Support Worker (PSW) Registry of Ontario

Personal Support Workers (PSWs) have a vital role in the health and well-being of their clients. As recently announced by the government of Ontario, The Michener Institute of Education at UHN (“The Michener Institute”) has been developing a comprehensive Personal Support Worker Registry of Ontario (“Registry”) for PSWs that assures its registrants' credentials, conduct and competence. This brings PSWs in line with other health care workers in Ontario, whose background information is accessible through online databases.

The establishment of this Registry recognizes the role of PSWs as trusted and skilled partners in Ontario’s health care system. While voluntary at this time, participation in the Registry is expected to have benefits for PSWs, in terms of recognition and proof of credentials, to potentially enhance employment opportunities.

An elderly male with a personal support worker

The PSW Registry Project

This project will be carried out by Michener in phases over the next three years, culminating in a comprehensive, mandatory registry by 2019.

The initial phase of the PSW Registry of Ontario will start with:

  • Verification of a PSW’s credentials and additional certification
  • A registration process for qualified applicants
  • A Code of Ethics (PDF, 902 KB) download-adobe-pdf-reader
  • A transparent interim complaints process
  • An employer portal

Au sujet du Registre des PSSP

Au sujet du Registre ontarien des préposés aux services de soutien à la personne (PSSP)

Les préposés aux services de soutien à la personne (PSSP) jouent un rôle essentiel dans la santé et le bien-être de leurs clients. Comme l'a annoncé récemment le gouvernement de l'Ontario, l'Institut Michener de l'Éducation à l'UHN ( « l'Institut Michener » ) a travaillé à l'élaboration d'un registre ontarien des préposés aux services de soutien à la personne le ( « Registre » ) pour les PSSP, qui confirme les attestations, la conduite et les compétences de ses personnes inscrites. Ce registre rend les PSSP conformes aux autres professionnels de la santé en Ontario dont les renseignements de base sont accessibles par l'entremise de bases de données en ligne.

La création du Registre reconnait les PSSP en tant que partenaires fiables et compétents au sein du système de soins de santé de l'Ontario. Bien que la participation au Registre soit volontaire à l'heure actuelle, les PSSP devraient pouvoir en tirer parti, en termes de reconnaissance et de preuve de leurs attestations, ce qui peut éventuellement améliorer leurs possibilités d'emploi.

Un homme âgé avec un préposé aux services de soutien à la personne.

Le projet du Registre des PSSP

L'Institut Michener mettra en œuvre ce projet par étapes au cours des trois prochaines années, en vue d'avoir un registre détaillé et obligatoire d'ici 2019.

L'étape initiale du Registre ontarien des PSSP commencera par ce qui suit :

  • la vérification des attestations et certificats supplémentaires d'un PSSP
  • un processus d'inscription pour les demandeurs qualifiés
  • un code de déontologie (PDF, 1 MB) download-adobe-pdf-reader
  • un processus de plaintes transparent intérimaire
  • un portail des employeurs